Wii U – Nintendo missar målet?

nintendo-wii-u-black

Jag är ledsen man jag förstod aldrig det stora i Nintendo Wii. Jag hade konsolen men efter första månaden stod den i princip och samlade damm under flera år.

Rörelsekontrollen var en oprecis gimmick. Spelen var, med några få undantag, mediokra som bäst. Hårdvaran var i praktiken flera år gammal. Att Big N kunde kränga av 80 miljoner av denna maskin är för mig helt obegripligt men samtidigt en fingervisning på hur spelbranschen ser ut idag. I en handvändning lyckades de locka fram den stora massan ur garderoben. Helt plötsligt var det legitimt att stå framför TV:n och vifta medan en stor del av den gamla skolans spelare stod och gnisslade tänder.

Sedan kom de andra jättarna ifatt med bättre kontroller samt snyggare spel och Wii:n dog nästan över en natt kändes det som. Vad skulle Nintendo göra? Varför inte försöka sig på något liknande, och vips visades Wii U upp under E3 2011.

Jag var på plats och fick som bland de första i världen testa på denna nya kassako. Men redan här började jag tvivla. Visst finns det en liten potential med den nya handkontrollen. Men det kändes fortfarande som en gimmick vars funktion tredjepartsutvecklare skulle slänga in under fika rasten, ”bara för att”.

Nu är konsolen ute på marknaden och jag vet faktiskt inte hur den har gått rent försäljningsmässigt men jag tror (och hoppas?) att det inte blir samma rush som förra gången. Det känns  inte som att konsolen är värd det och jag tror, och har trott det under lång tid, att Nintendo är fel ute denna gång.

De är först ut denna gång men sätter konstigt nog ingen ny standard. Istället har man fokuserat på att klämma sig in i en generation som är inne på sitt sjätte eller sjunde år. En generation som snart svängt in på den sista rakan.

Jag kan till viss del förstå att man gör det men jag tycket det är kortsiktigt tänkt. De har en plattform som måste vara relativt lik dagens andra konsoler för att inte stöta sig med de största spelhusen och deras storsäljare, vilka då kanske börjar klaga på att den är svår att jobba med och att det måste till separata utvecklingsteam för att få till något vettigt.

Men vad händer när Microsoft och Sony visar upp sina kommande monster? Då sitter Nintendo men en ganska ny konsol men ligger återigen efter när det kommer till maskinvarans kraft. Efter något år sitter de med en burk tillhörande en äldre generation, precis som Wii vilket var en upphottad Gamecube om man ska vara lite elak.

Problemet denna gång är att de nu inte har samma ”revolutionerande” kontroll utan en iPad med styrspak och knappar. Vad ska de göra då? Har det ännu en konsol i lager för att matcha den kommande generationen? Antagligen inte då det skulle få en hel del köpare av Wii U att bli förbannade.

Sedan har vi priset. Det finns få belägg för att köpa en konsol för 3000:- och uppåt när du kan få snarlika diton från en konkurrent för nästan halva priset. Visst att den nya handkontrollen är dyrare men som jag nämnt känns den inte lika ”tuff och fräsch” som Wii Remote. Titlarna är, Nintendos in-housespel undantagna, i mångt och mycket samma som de till övriga konsolerna på marknaden (spelen är dessutom regionslåsta vilket begränsar import).

Så vad har de att komma med? Namnet, en dyr handkontroll samt de stora namnen som de alltid kommer dragandes med – Mario, Zelda och Metriod. De titlarna brukar vara emotsedda och överlag prisvärda, men där slutar det.

Nu har jag säkert skjutit mig i foten och Wii U blir en storsuccé som alltid när Nintendo har något nytt att komma med, man ska inte underskatta ett varumärke. Jag hoppas dock att de som köpte Wii utan förbehåll för några år sedan denna gång har lite mer skinn på näsan och inte godtar allt som släpps bara för att det har Nintendo skrivet på det.

One thought on “Wii U – Nintendo missar målet?

  1. Pingback: Wii U – Nintendo missar målet, del 2. | Spel-Galten

Kommentera

