Project Eternity – Drömmen om ett riktigt CRPG

PE-TempleEntrance01-2560x1440

Det har gått två månader sedan Obsidian Entertainment – ett team vars medlemmar tidigare har jobbat med tunga rollspel som Planescape Torment, Neverwinter Nights 2, Star Wars: Kights of the Old Republic 2, Baldur’s Gate och Icewind Dale – lyckades skrämma upp tillräckligt med pengar för att finansiera sitt Project Eternity via Kickstarter.

Inte nog med att de lyckades med finansieringen de slog, vid tillfället, dessutom rekord för hur mycket pengar ett Kickstarter-projekt fått in. Detta betyder att finns det en stor skara spelare som inte konstant suktar efter senaste iterationen av Call of Duty, Battlefield eller FIFA, även om de stora spelföretagen inte verkar tro det.

Visst 4,3 miljoner dollar, vilket är summan Obsidian fick ihop, är en droppe i havet om man jämför med de massiva storsatsningarna som får all uppmärksamhet. Det tyder dock på att det finns ett sug för annat än spelvärldens motsvarighet till Hollywoods blockbusterfilmer. Detta ger i alla fall mig lite hopp om framtiden för detta media jag vurmat för så länge.

Som jag skrev i min artikel på Eurogamer.se – ”De klassiska rollspelens uppgång och fall” – saknar jag de gamla goda rollspelen från runt millennieskiftet – Fallout, Baldur’s Gate, Planescape Torment etc. – då dagens motsvarigheter ibland flörtar lite för mycket med skjutspel och andra mer actioninriktade titlar.  Det är detta Obsidian vill ändra på med detta projekt.

Tillbaka är den isometriska vyn, de vackra bakgrunderna, fokusen på berättandet, pausfunktionen och andra funktioner som jag saknat så länge. Det är kanske inte för alla men helt uppenbart är jag inte helt ensam om att vilja ha tillbaka detta och jag gick så långt att jag betalade 160 US$ för att få en Collectors Edition av spelet. Nu är det bara att hålla tummarna för att Obsidian lyckas med sitt mål och att våra surt förvärvade pengar och drömmar inte försvinner ut i intet.

One thought on “Project Eternity – Drömmen om ett riktigt CRPG

  1. Pingback: Elite: Dangerous – Målet är nått. | Spel-Galten

Kommentera

