Rollspelsmåndag – Hur jag lärde mig acceptera min nördighet. Prolog

rollspel

Första gången jag hörde talas om rollspel var när grannarna ute på Ljusterö, där jag spenderade de flesta somrarna under min uppväxt, babblade om ett spel där du inte spelade på ett bräde utan i verkliga livet. Spelet hette Mutant och jag fattade inte alls vad det hela gick ut på och jag tror inte någon annan i gruppen riktigt förstod heller.

Detta var i mitten på 1980-talet och jag började kolla runt lite på vad detta fenomen var för något. En annan kompis köpte Drakar och Demoner och sedan var det hela igång. Vi satt på sagda kompis rum och försökte förstå reglerna och hur man skapade rollpersoner. Det hela blev ännu mer komplicerat när Drakar och Demoner Expert dök upp med nya, mer utförliga regler att tolka.

Men det var något fundamentalt som kittlade och jag var fast. Det blev jag som började köpa regler och moduler vilket i förlängningen bidrog till att jag blev spelledare för detta lilla gäng. Nördigt? Absolut. Roligt? You betcha. Frustrerande? Jupp, mer än en gång.

Även hemma i stan började några spela rollspel och jag hakade på som vanlig, dödlig spelare. Då var det ”Nya Mutant” eller ”Svarta Mutant”, alltså Mutant 2089, och ”Nya Drakar och Demoner” – 1991 års utgåva – som gällde. Det var inte speciellt seriöst och men det var kul med liktänkande personer vilka dessutom sysslade med tv- och datorspel.

Som ni säkert förstår tillhörde jag inte de ”coola” grupperna i skolan men det gjorde inte så mycket. Det blev en välanpassad människa av mig i alla fall. Jag tror även att rollspelandet i förlängningen har hjälpt mig. Att läsa regler, förstå dem och sedan göra dem applicerbara är inte så lätt som det låter. Det kväver är en fin blandning av läsförståelse, matematik, kreativitet och fantasi. Som grädde på moset fick jag dessutom en liten dos historia.

För även om det hela utspelar sig i världar med, ja… drakar och demoner, finns det en liten förankring i verkligheten. Vem kan berätta vad skillnaden är mellan ett armborst, en arbalest och en chu-ko-nu?

För runt 6-7 år sedan sålde jag av min rätt stora rollspelssamling när jag flyttade till min nuvarande bostad. Detta var bra ekonomiskt sett samtidigt som det var ett misstag. Jag hade bevarat allt i fint skick vilket gjorde att jag fick den hel del pengar att köpa möbler och annat för men nu i efterhand har jag ångrat det lite. Att få ihop allt igen är både tidskrävande och dyrt. Marknaden för de gamla klassiska rollspelen är idag hård och skoningslös.

Det senaste året har jag lyckats skrämma ihop en respektabel samling med främst Äventyrsspels Drakar och Demoner men även lite annat smått och gott som jag ramlat på. Under 2012 fyllde Drakar och Demoner 30 år och jag tänkte köra igång en återkommande veckoserie där jag går igenom ett objekt per avsnitt. Lite tankar och reflektioner samt kanske ett roligt utdrag från modulen och kanske en bild eller två. Jag kommer bara ta upp regler och expansioner jag har hemma.

Nästa måndag, julafton, börjar det och jag gör det med spelet som drog igång det hela, Drakar och Demoner 1.0 som alltså gavs ut för 30 år sedan. Vill ni uppleva lite nostalgi är det bara att hänga på.

// Galten

One thought on “Rollspelsmåndag – Hur jag lärde mig acceptera min nördighet. Prolog

  1. Pingback: Rollspelsmåndag – Drakar och Demoner 1.0 | Spel-Galten

Kommentera

