Elite: Dangerous – David Braben har inte gett upp.

elite_dangerous

Jag missade helt det första Elite men i kulisserna hörde jag talas om detta mästerverk där ett helt universum låg redo att utforskas och/eller exploateras. Konceptet var så lovande att jag tveklöst köpte in mig på Frontier: Elite II när det släpptes till Amiga och jag var fast för evigt.

Det var inte förlåtande och dessutom extremt tidskrävande men ack så tillfredställande. Att börja från botten med sitt lilla skräp-rymdskepp för att mödosamt göra sig ett namn och håva in de allt större pengarna genom att jaga köpa, sälja eller smuggla varor, jaga rymdpirater eller kanske själv bli en pirat ett så härligt upplägg. Därför blev det buggiga First Encounter något av en besvikelse som satte igång längtan på ett Elite IV.

Det ryktades om att David Braben var på gång men dessa rykten blev allt mer sällsynta och ledde ingenstans. Istället klev isländarna CCP in och fyllde upp tomrummet, några år i alla fall, med sitt storslagna EVE Online som jag fortfarande än i dag håller som ett av de absolut bästa MMORPG:na genom tiderna.

Men som alla MMORPG:s håller det inte riktigt i längden och jag anser att dessa spel är som bäst under de första 1-2 åren när allt är nytt och spännande. För även om EVE fortfarande frodas blev det för mycket av detsamma om och om igen för att hålla mig mer än lite mer än tre år. Men jag tänkte skriva mer om detta i kommande inlägg.

Nu till kärnpunkten. Av någon outgrundlig anledning har jag missat att Braben är med i uppstartade Kickstarter-projektet Elite: Dangerous där han håller på att samla in pengar till ett nytt spel i serien. Om det är det Elite IV jag väntat på återstår att se men det verkar i alla fall lovande. Massiv, öppen spelvärld. Bli trader, pirat, lönnmördare, prisjägare, upptäcktsresande etc. Massor av rymdskepp att införskaffa och utrusta.

Hoppas jag inte blir besviken ännu en gång.

One thought on “Elite: Dangerous – David Braben har inte gett upp.

  1. Pingback: Elite: Dangerous – Målet är nått. | Spel-Galten

Kommentera

