Jag tror jag hatar Blocket…

logga blocket

Jag köper och säljer en hel del begagnade spel och liknande. Oftast använder jag mig av Tradera där jag har runt tusen köp/sälj sedan jag började använda sidan för 6-7 år sedan. Men jag håller att vakande öga på Blocket för att se om det dyker upp något där, men det är betydligt sämre med bra affärer där.

Som sagt har jag gjort runt 1000 affärer på Tradera – runt 65% som säljare och resten som köpare – och totalt har tio av dem gått i stöpet. Två pga. bedrägeri, sju pga av köpare som inte läser objektsbeskrivningen och en (1!) pga av missförstånd. Har även gjort runt 40 affärer på Ebay med 100%-igt resultat.

På Blocket ser det helt annorlunda ut. Jag har kanske gjort tjugotalet affärer, eller försök till affärer ska jag väl säga. Utan att överdriva har 70% av dessa slutat i att affären inte genomförts. Vid dessa tillfällen har jag alltid varit köpare. Jag prutar inte om det står att det är färdigprutat, om objekten inte är helt fel prissatta – då hoppar jag oftast helt enkelt över dem. Jag står alltid för frakt om objekten behöver skickas och jag har både PayPal och Payson om man vill använda det.

Men likt förbannat är det ofta så att priset satt på Blocket inte stämmer med vad säljaren vill ha (lockpriser). Eller så har säljaren, som genom ett mirakel, fått ett högre bud EFTER att vi har kommit överens, gärna minutrarna innan det är dags att sätta transaktionen i hamn. Så mycket för muntligt kontrakt och dessutom svårt att bevisa… Bluff och båg är vardag och inget kan man göra åt saken.

På Tradera/Ebay hade sådant beteenden lett till Negativt omdöme, de extremt få gånger jag satt Negativt omdöme på Tradera har jag inte varit ensam utan det är ett återkommande symptom på säljare/köparen och detta leder snart till avstängning av kontot. Inget sådant system finns på Blocket utan där är det ren och skär laglöshet som gäller. Inget sätt att kolla om säljaren/köparen är den han/hon säger eller om han/hon har lurat fler personer.

Frustrerande som f*n. Likt förbannat sitter man och kollar på sidan med jämna mellanrum. Anser jag att Tradera/Ebay är överlägsna Blockets skitsystem? Hell yeah! Kommer jag sluta? Antagligen inte (har ju inte hänt ännu trots heliga eder på det motsatta vid mer än ett tillfälle). Kommer jag att bli fly förbannad igen? Jag kan säga med 100% säkerhet ”Ja!”.

2 thoughts on “Jag tror jag hatar Blocket…

  1. Pingback: ”Traderaskolan”: Köpa | Spel-Galten

  2. Pingback: ”Traderaskolan”: Sälja | Spel-Galten

Kommentera

