Spelåret 2012 – Ingen uppenbar vinnartitel?

newyear

Året är snart slut och som vanligt funderar vi, sådär lite till mans, vilket spel som varit bäst de senaste 12 månaderna. Normalt sett brukar en eller ett par titlar ploppa upp i huvudet men i år tycker jag personligen, på rak arm, att det inte finns någon sådan.

Normalt brukar jag ingå i en större grupp människor som betat igenom betydligt mer spel än vad jag som enskild person kan göra så listan över spelade titlar är lite mer begränsad denna gång. Förra året var Batman: Arkham City för mig den givna vinnaren och 2010 var Red Dead Redemption en nästan lika uppenbar segrare.

I år har vi fått uppföljare på flera stora spelserier som Mass Effect, Hitman, Assassins Creed, Far Cry och Diablo. Även om de flesta stora titlarna är bra spel tycker jag inte att någon har lyckats med en riktig knockout. Det har också levererats en hel del MMORPG:s under året men även om Guild Wars 2 är den bästa på denna nischade lista är min desillusion över genren tillbaka med kraft. Som det ser ut nu krävs det mycket för att ett MMO ska platsa här.

Hitman: Absolution är kanske på pappret det spel som kanske ligger bäst till men en del funktioner, jag tittar på dig statiska Savepoints, gör att det inte når upp till Bloodmoneys nivå vilket är lite av en besvikelse. Diablo III var inte riktigt min kopp te och även om det var ett vackert hantverk köper jag inte konceptet med att spela om samma sak om och om igen för att få bättre loot. Far Cry 3 har jag inte hunnit spela och Mass Effect som serie lyckades aldrig greppa tag i mig – jag harvar fortfarande på första delen och har gjort det i flera år nu.

Spelet jag faktiskt spelat mest i år är otippat nog Civilization V med nya expansionen Gods and Kings som gjorde att CiV tog ett steg närmare det ultimata Civilization IV – med sina tre expansioner inkluderade såklart. Men CiV är inget nytt spel och jag vill inte sätta en expansion som årets bästa spel.

Så från ingenstans får retrodoftande Legend of Grimrock bli spelet som slår högst i år för min del. Ett old school dungeon crawler som trots sitt småkrångliga kontrollschema och lite enkla upplägg lyckas leverera både stämning, nostalgi och en svårighetsgrad som är hög men inte frustrerande.

One thought on “Spelåret 2012 – Ingen uppenbar vinnartitel?

  1. Pingback: 2013: Vad har vi att vänta – Spel. | Spel-Galten

Kommentera

