Omspel – Frontier: Elite II

elite2_box

Med tanke på att Elite: Dangerous precis blivit finansierad via Kickstarter blev jag lite sugen på att spela lite Frontier: Elite II, ett av de bästa rymdsimulatorerna någonsin. Jag vet, det är alltid riskabelt att plocka upp spel som snart är 20 år gammalt och förvänta sig att titeln åldrats med värdighet. Men för en del spel jag är villig att ta risken.

Om du mot förmodan inte vet vad Elite går ut på, skäms på dig. Du tar dig an rollen som ägare och kapten på ett rymdskepp anpassat för en person. Med begränsad räckvidd, lastkapacitet och beväpning är det dags att ta dig an galaxens alla faror och belöningar.

Detta är definitionen av ett öppet sandlådespel. Du kan i princip göra lite vad du vill. Det spelar ingen roll om du är sugen på att vara handelsman, prisjägare, pirat eller kanske syssla med gruvdrift. Rymden ligger för dina fötter, det är bara att ta steget. Dock rekommendera jag att börja med simpelt handlande med varor i de närmaste och säkrare solsystemen.

Elite2_map

Jag har faktiskt sparat den stora kartan som följde med spelet.

Att hoppa på välbetalda kurirjobb eller smuggling av illegalt gods kräver sin man/kvinna och ett matchande skepp. Detta tar tid och rutten Bernard Star <-> Sol är en välbekant sträcka i början. Det är när du håvat in lite sköna stålar tillräckligt nog för att införskaffa ett nytt och större skepp med bättre hyperdrive som spelet öppnar upp ordentligt.

Något jag minns från när jag spelade sönder Elite II på min Amiga 1200 var svårighetsgraden och inlärningströskeln. Detta minne är helt korrekt. Du kommer att dö många gånger, var inte rädd för sparknappen. Du kan när som helst bli påhoppad av en pirat, krascha under dockning/landning om du inte är uppmärksam eller plötsligt befinna dig strandad mitt ute i ingenstans – på grund av att din hyperdrive inte har blivit tillräckligt servad – utan bränsle för att ta dig därifrån.

Alla dessa har hänt mig bara de första timmarna av mina strapatser i David Brabens universum. Mycket oförlåtande och i dagens spelsammanhang snudd på oacceptabelt. Men av någon anledning köper jag detta. Att kalla spelet vackert är att ta i ordentligt men jag blev förvånad över att jag inte stör mig speciellt mycket på de mycket få polygoner som ritas upp.

Elite2_merlin

Till exempel stör jag mig mycket mer på grafiken i spel som Zelda: Ocarina of Time. Det kan i och för sig bero på att jag kan köpa att rymdskepp och rymdstationer är kantiga medan ett ansikte uppbyggt av en handfull asymmetriska rektanglar inte känns lika trovärdigt.

Men Elite II handlar inte om grafik, det handlar om drömmar. Drömmar om att vara fri, att göra det man vill, att inget kan stoppa dig om du ger dig fan på det. Och detta rår inte tiden på. Det är lika uppfriskande nu som för 20 år sedan eller för 500 år sedan också för den delen.

Nu är det dags för mig att docka ut från Abraham Lincoln som ligger i sin omloppsbana runt Jorden. Fullastad med Luxury Goods och Animal Meat är jag åter igen på väg till Bernard’s Star för att komma ytterligare lite närmare ett nytt skepp som i sin tur skall ta mig längre ut i det okända.

För er villiga att riskera liv och lem i den iskalla rymden kan göra det genom att skaffa spelet här. Bara att packa upp och köra. Ni andra kan vänta till 2014 när Elite: Dangerous är tänkt att ges ut.

One thought on “Omspel – Frontier: Elite II

  1. Pingback: MMORPG – Dude, var är min sandlåda? | Spel-Galten

Kommentera

