Rollspelsmåndag del 4 – Döda skogen, Ärans väg 1

dödaskogen

På de ställen skogen glesnar kan ni på avstånd se den mindre bergsknalle på vars topp det sedan urminnes tider har legat ett tempel för – vad ni tror – är en sedan länge glömd gud. För tillfället är denna plats målet för strapatsen genom Döda skogen. Till slut ger skogen med sig och framför er visar sig Vindarna tempel upp sig i sin sparsmakade men ack så vackra prakt.

Trappstegen på templets södra sida leder er till den märkliga byggnadens än mer underliga kristallport. Himlen bådar om ett oväder med stora regntunga moln men när solen till och från lyckas bryta igenom molntäcket, i en förlorad kamp mot vädrets makter, ser ni som hastigast någon slags text svepa över portens blanka yta…

Tjenare alla rollspelsdiggare…

Nu har vi kommit in en bit på 1980-talet och kuggarna borta hos Äventyrsspel rullar på med full kraft. Med både populära uppdateringen av Drakar och Demoner med expansionen Expert – som jag kommer ta upp lite senare i serien – samt flera andra rollspel som Chock och Mutant tillsammans med en mer eller mindre regelbunden utgåva av tidningen Sinkadus tar de sig an deras första, större äventyrskampanj – Ärans väg – där Döda skog är den första delen i en trilogi.

Redan på omslaget ser man att kvaliteten har förbättrats med en stämningsättare i form av, antar jag, magikern Vindhand – en av filur som kan komma att spela en viktig roll i äventyrets utgång. Fortfarande inte superkvalitet, men betydligt roligare än tråkiga omslag som de till Dimön eller Spindelkonungens pyramid.

Denna första del är inte så mycket en episk berättelse från början till slut, det får de övriga delarna ta hand om, utan en samling små äventyr som efter ett tag binds samman. Till en början är rollpersonerna bara på genomfart i området men genom rykten, möten, ödet och kanske slumpen (läs: SL) får de allt fler pusselbitar som leder till uråldriga makter och onda makthavare samt rikedom och berömmelse. Allt en äventyrare behöver.

Det lite mer öppna upplägget ställer en del krav på Spelledaren men för en som behärskar att hålla en berättelse vid liv genom små medel kan göra denna historia nog så spännande. Även om SL får dra det tunga lasset måste även spelarna lägga manken till och Döda skogen handlar inte bara om att ha det största svärdet eller de fetaste besvärjelserna, lite tankeverksamhet med en gnutta fantasi kan de göra skillnaden mellan en snooze fest och en klassisk kampanjstart.

För den SL som vill finns det dessutom flera karaktärer som kan vävas in i framtida äventyr och, om rollpersonerna spelar sina kort rätt (eller fel för den delen), kan bli både mäktiga följeslagare så väl som jobbiga ärkefiender.

Som lite grädde på moset kan vi även finna nya varelsen kummelgast samt lite regler för sigill och magiska symboler, något som kommer att avsevärt utökas i framtida mastodont expansionen Magi.

2 thoughts on “Rollspelsmåndag del 4 – Döda skogen, Ärans väg 1

  1. Pingback: Rollspelsmåndag del 5 – Maktens portar, Ärans väg 2 | Spel-Galten

  2. Pingback: Rollspelsmåndag del 6 – Mörkrets hjärta, Ärans väg 3 | Spel-Galten

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s