Hjälp, håller jag på att bli en hipster – eller är jag bara lite speciell?

hipster

Har inte reflekterat över huruvida jag tillhör någon slags gruppering inom samhället, det skulle möjligtvis vara nördarna i sådana fall, men av någon anledning började vi diskutera om mitt nya intresse för bakning var första steget till att bli en ny hipster-pappa. Även om jag hört ordet hipster tidigare och har någon slags grundläggande tanke om vad det kunde betyda hade jag inte någon djuplodande insikt vad denna subkultur innebär.

Nu ikväll googlade jag på ordet och insåg att jag kanske, utan att själv vetat om det, påbörjat min vandring mot denna folkgrupp. Kanske inte så mycket modemässigt – även om jag faktiskt har rätt ovårdad ”frisyr”, är ofta lite orakad, har hoodie-tröja under min tunna vinterjacka, äger ett par lite tightare röd-orangea jeans och går i ett par semi-trendiga Tommy Hilfiger dojjor på sommaren – utan mer attitydmässigt.

Jag kan vara lite odiplomatisk och skräder inte direkt på orden när jag argumenterar för saker jag brinner för – oavsett ämne. Tv- och datorspelsdebatter, politiska samtal samt diskussioner om huruvida fotboll är en fånig och extremt överskattad sysselsättning (vilket den är) får mig att tända till lite extra.

Anser att dagens tv- och datorspelsindustri har blivit för mainstream och vilka till viss del har vuxit sig för stora. Call of Duty 28, FIFA [INSERT ÅR] etc. hämmar branschens kreativitet och allt kretsar runt att håva in så stora summor med så lite tankeverksamhet/förbättringar som möjligt.

Har insett 2001 – A Space Odyssey:s storhet och stänger av skit som Wrath of the Titans efter 15 minuter.

Bakar hellre macarons och fyllda cupcakes än sockerkaka.

Min lilla dotter heter Alys. Inte Alice, Alys – Alice är för vanligt. Alys refererar dessutom till en av huvudkaraktärerna i Phantasy Star IV till SEGA MegaDrive, Nintendo är för loosers.

Bloggar om rollspel från 80- och 90-talet.

Vad kommer näst? Hembakat knäckebröd smaksatt med egenodlade frön och örter? Eget rooibos-te odlat i förrådet?

Eller så har jag helt missuppfattat ordet hipster och är helt enkelt jäkligt vanlig ”thirty something”-småbarnspappa.

Kommentera

