Hjälp, jag har fastnat i ett japanskt rollspel och kan inte komma ut!

phantasystar1

Jag började spela första Bioshock, som jag av någon anledning inte spelat igenom, i veckan för att komma i stämning inför nya Bioshock: Infinite. Men som vanligt när det kommer till lite mer actionorienterade spel verkar det ta alldeles för lång tid för mig att ta sig vidare.

Detta fenomen är något jag känt under längre tid men inte orkat reflektera speciellt mycket över. Men så slog det mig: jag spelar spel, alla spel, som om de vore japanska rollspel från slutet av 1980-talet….

Det första gäller saves. Jag har en tendens att spara spelet före och efter varje fiende (om det går), med vissa undantag. Spara inte i grottsystem/labyrinter – om du inte har ett föremål eller besvärjelse som kan ta dig till öppningen vill säga. Ett dilemma för mig när jag spelar titlar som är allt för linjära – det vill säga i princip alla moderna storspel.

Det andra gäller föremål. Leta igenom varenda liten vrå, plocka på dig allt som inte är fastspikat. Man kan aldrig ha för mycket saker i ryggsäcken. Jag blir lite nervös när jag måste lägga ifrån mig minsta lilla tillbehör, tänk om jag behöver det senare…

Det tredje gäller fiender. Om det är möjligt, döda alla fiender som kan dyka upp. Lämna ingen/inget i ryggen, då dör du. Och för guds skull, glöm inte att spara före och efter striden.

Det fjärde gäller erfarenhetspoäng/pengar. Finns det minsta chans att samla på dig något av dessa, ta den! Nästa boss kan vara oövervinnerlig annars. Att ”grinda” xp är en konstart som är på väg att försvinna, antagligen på grund av att det inte behövs i dagens spel – samtliga MMORPG:s i mannaminne undantagna.

Samtliga punkter gör att ett spel som ”normala” spelare drar igenom på 10 timmar kan ta 15-20 för mig. Om detta är en nackdel eller fördel låter jag vara osagt.

Kommentera

