Rollspelsmåndag del 8 – Sinkadus 2

Sinkadus2_1

Tjena alla rollspelsdiggare!

Jag lovade tidigare att leverera ytterligare en del i Rollspelsmåndag som kompensation för uppehållet. Så jag tar i akt och börjar beta av Äventyrsspels alldeles egna tidning, Sinkadus. En tidning som börjar rätt blygsamt med en layout som har en del att önska och materiel som kanske inte når upp till några storheter. Men lite kul är det att rota i de allra första numren och se utvecklingen som följer.

Som jag även lovat tidigare kommer jag bara att skriva om delar jag själv äger vilket betyder att jag för tillfället måste hoppa över den allra första delen då den är extremt svår att få tag i. Om någon har ett ex liggande och vill bli av med den så är det bara att höra av dig.

Nåväl, Sinkadus 2 från 1984 har jag dock i min ägo, så vi börjar där.

De tre första numren av tidningen är i det lite mindre A5-formatet och med rätt sparsmakade omslagsillustrationer samt med en liten tärning som visar vilket nummer det är, fyndigt men räcker bara så långt.

En återkommande artikelserie om vad som är på gång hos Äventyrsspel inleder med att Drakar och Demoner 2.0 är på ingång tillsammans med det nya rollspelet Mutant som även får en egen förhandstitt i detta nummer. Förutom dessa två rollspel är även Drakar och Demoner-äventyret Havets Vargar snart klar och första Monsterboken ligger inom kort i pressarna samt att den första större kampanjen till Drakar och Demoner ska ta sin början. Det sistnämnda är alltså Ärans väg som jag redan skrivit om.

Nästkommande artikel handlar om de mest fruktade och dyrkade varelserna i Drakar och Demoner. Alla hjältars skräck – tomten. Seriöst, hade de verkligen inte någon annan varelse att ta med? Hur många har egentligen haft med tomtar i sina äventyr och kampanjer? Har ens Äventysspel själva haft några tomtar med i sina äventyr?

Sinkadus2_2

I samband med tomte-artikeln har vi även svampmän. Dessa dödligt giftiga fiender kan döda genom sin hud men kan också spruta ut sporer som kan paralysera sina offer såväl som att få dem att springa skrikande därifrån. Scary stuff indeed.

Nästa område som diskuteras är jakt och fiske. Jag har aldrig jagat själv men fiskat har man väl gjort. Vet inte riktigt hur komplicerat det bör vara att hantera dessa aktiviteter i rollspel men denna exercis i tärningsslag och tabelläsande skulle få vilken härdad rollperson att hellre svälta ihjäl än att få kontroll över.

Därefter följer en redogörelse över metaller, deras egenskaper och värde samt hur magi skall hanteras i närheten av metall. Man tar även upp varför en del folkslag har svårt att slänga sig med de mer metafysiska krafterna, järnhalten i blodet. Dvärgar och troll har mycket järn i blodet och är knappast goda magiker. Mithril nämns även i detta avsnitt och är alltså en variant av aluminium, svårskapad och överdyr, rustningar i denna metall har samma skydd som dito i brons men väger hälften samtidigt som priset är många gånger dyrare än guld.

När metallerna har brutits ner i sina beståndsdelar har vi lite tabeller för detaljerad bärförmåga samt förflyttning i vildmark för de som vill (orkar?) ha koll på detta.

Sedan kommer kanske den mest intressanta delen, förhandstitten på Mutant. Här går man igenom Mutant värld. En värld som än i dag i alla högsta grad lever. Du får även med fyra sysselsättningar till detta nya spel – ligisten, historiken, mekanikern och handelsmannen.

En trevlig annons för affären Tradition kan vi även skymta, för mig personligen betydde Tradition mycket. Det var den affären som hade allt en ung tv-, dator och rollspelande behövde. Jag saknar denna affär än idag.

Sinkadus2_3

Mutants postapokalyptiska Skandinavien återupplivades i och med Järnringens Mutant: Undergångens Arvtagare plus tillhörande moduler. Och för bara några veckor sedan meddelade Frian Ligan att de kommer ge ut Mutant: År noll. Ett projekt som ser mycket intressant ut. 30 år senare ser vi fortfarande Äventyrsspels arv till de svenska rollspelen.

För att avsluta tidningen har man lagt in ytterligare en småtorftig tabell med perfekta träffar som följs upp med ett gäng mer eller mindre klyschiga äventyrsuppslag. De flesta handlar om att stöta på någon i närmsta taverna eller torg som ser rollpersonerna som lösningen för deras problem.

Vi avslutar Sinkadus 2 med en titt på omslagets baksida med lite skön Mutant-nostalgi.

Sinkadus2_4

Rollspelsmåndag är över för denna vecka. Håll till godo.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s