Fantasterna: Star Wars – en ytlig historia.

SW_logo

Jag gillar frågesport och jag gillar Star Wars så jag tog mig tid att se Tv4:s stora satsning Fantasterna som i går hade Star Wars-tema. Tanken var alltså att kora Sveriges största Star Wars-fantast genom utslagning via frågesport.

När det kommer till specialämnen förväntar man sig såklart att det är frågor som få – om någon – kan svara på. Men detta var inte riktigt fallet.

Jag ser mig inte superkunnig om Star Wars men jag har sett filmerna mer än en gång, lekte med Star Wars-figurer som ung och samlade även dessa under en kortare tid för några år sedan och spelat en hel del spel med Star Wars-tema. Så visst jag har en del onödig kunskap. Men mot de verkliga fantasterna står jag mig slät.

Det var därför jag blev mäkta förvånad över hur simpla frågorna var, ända fram till slutet. Det var bara någon enstaka fråga jag själv gick bet på och det var mer för att jag inte kom på de riktiga namnen på figurerna (Landos andrepilot Nien NunbTessek – kände honom bara som Squid Head – samt Ponda Bada som jag bara kände som Walrus Man). Hade nog missat några av skådespelarna i den sista frågan men kan inte säga hur många då man inte fick se bilderna, dåligt val att från produktionen att bara fladdra runt med kameran. Hade jag ställt upp i en sådan tävling hade jag nog betat igenom skådespelarlistorna på IMDb ett par gånger.

En helt värdelös fråga var en av utslagsfrågorna där man ville veta hur lång C3PO var. What? Vad är det för fråga? Medan alla andra frågor var rätt lätta kommer en sådan idiotfråga. Jag tänkte direkt på Monty Python and the Holy Grail:

Star Wars-universumet är extremt stort och innehållet från böcker, tv-serier, tv-filmer, roll-, tv och datorspel har expanderat detta till oigenkännlighet under alla år. Nu tog man den enkla vägen och använde sig av relativt simpla frågor tagna från filmerna. Så det borde ha varit ”Fantasterna: Star Wars-filmerna, bara de sex live-actionfilmerna som visats på bio”. Grejen är det att jag är övertygad om att deltagarna nog hade kunnat fixa betydligt mer obskyra frågor.

Att visa en bild på Luke Skywalker med frågan ”Vem är detta?” är ju bara pinsamt. Nä, urgamla Kvitt eller Dubbelt fixade detta klart bättre.

Kommentera

