Rollspelsmåndag 9 – Lögn, förbannad lögn och statistik.

marktwain

Tjena alla rollspelsdiggare.

Jag har inte varit speciellt aktiv med mitt skrivande men jag har inte gett upp rollspelen för det. Samlandet pågår fortfarande och samlingen har vuxit till sig rätt bra. Men samlandet kan tära på plånboken om man inte är försiktig och tålmodig. Det är lätt att ryckas med i budkrig eller hoppa på ett alldeles för dyrt erbjudande för ett objekt som kan tyckas oemotståndligt.

”Men samlande ska ju inte gå ut på att räkna kronor och ören” kan ni säkert tänka då. Visst stämmer det till viss del men man måste vara lite realistisk. Det kan mycket väl komma en dag då du inte längre vill samla, inte har tid eller helt enkelt är i behov av pengar. Då vill du inte sitta med en samling du lagt ned tusentals kronor på för att sedan tvingas sälja den för en bråkdel av vad du lagt, eller hur?

Då jag köpt och sålt rollspel sedan jag sålde av min ungdomssamling 2005 tycker jag ha mig rätt bra koll på vad saker är värda, men det är ibland lite svårt att komma ihåg exakt vad en del objekt kan gå för. Är man sugen på att utöka sin samling precis just nu med en modul som initalt kan tyckas extremt ovanlig är det lätt att gå alldeles för högt, det är rätt surt att två veckor senare se exakt samma objekt säljas för halva priset eller ännu lägre. Visst samlingen är större men till vilket pris?

20130823_213908

Det är just det som jag ska komma till, priset. Saker kan tyckas ovanliga men något jag lärt mig under alla år är att tids nog kommer de objekt du letar efter dyka upp och till rätt pris, hur tröstlöst det än känns.

För att få bättre koll på läget har jag sedan årskiftet fört statistik över rollspelsauktioner på Tradera. Tradera är inte alltid bästa stället att se vad ett enskilt objekt är värt vid ett givet tillfälle men då det är stor omsättning på produkter kan man relativt snabbt få ett medelvärde på många objekt.

Nu efter åtta månaders insamlande av värden kan man se vissa trender, men framför allt ett ungefärligt medelvärde att gå på. Nu har jag bara fört statistik på de objekt som jag personligen tycker är intressanta, det vill säga svenska rollspel med fokus på Äventyrsspel/Target Games produkter. Men det jag kan säga är att jag inte är ensam om detta.

Äventyrsspels rollspel är de mest frekventa, avförståelig anledning då de var störst under lång tid, och de som kan sticka iväg rent prismässigt med vissa undantag. Järnringens Mutant: Undergångens arvtagare ligger konstant på höga slutpriser.

20130823_215816

Min samling av M:UA.

Men även inom Äventyrsspels grenar är det stor skillnad på populäritet. Ständiga kassakossor är Drakar och Demoner 4.0 (1991 års upplaga) med tillhörande moduler och äventyr.  Även Kult- Döden är bara början med tillhörande expansioner är även de universellt åtråvärda. Välskrivna, kontroversiella och allmänt lite rubbade gör dem till givna objekt för samlare.

På andra sidan hittar vi Mutant 2089 (som många känner som ”Svarta Mutant” eller ”Nya Mutant”) som generellt inte verkar stå sig lika väl rent prismässigt. Andra underdogs är Mutant Chronicles, Chronopia och Stjärnornas Krig. Den sistnämda gäller dock enbart själva grundreglerna medan äventyr och moduler – och åter igen framför allt de som kom i boxar – står sig bra i jämförelse.

20130823_213110

Kompletta boxar är de som ger störst utdelning.

En annan aspekt som antagligen inte borde komma som en chock är att äldre inte alltid är bäst, men äldst går oftast för högsta pris.  Det är allt för ofta man ser personer som lägger ut objekt till extrema överpriser i tron om att äldre = värdefullt. Detta är långt från sant! Många äldre rollspel såldes ofta i större upplagor än de allra första eller de allra sista utgåvorna.

De första trycken är obskyra då populäriteten var begränsad, de nyare kommer ofta när hobbyn är på nedåtgående och säljer inte lika bra = sällsynta = åtråvärda för samlare. Detta gäller inte bara rollspel utan det mesta i samlarväg och är ingen hemlighet för någon som överhuvudtaget försökt sig på att samla något.

Till sist, något som står ut i de siffror jag samlat in är hur oregelbundet priserna fluktuerar och det är situationen som gör priset och inte mycket annat. Men man se vissa vågor. När något helt plötsligt går för höga priser – vilket inte kräver speciellt mycket, det räcker med att en handfull personer helt plötsligt får ett nostalgiryck och vill köpa mycket direkt – då brukar det dyka upp likande objekt relativt kort inpå i hopp om att tjäna en hacka. Detta skapar en avstannande effekt i och med att marknaden blir tillfälligt mättad, snart har priserna återgått till det ”normala”.

20130823_215111

Kult med tillbehör är alltid populärt.

Om något så visar siffrorna att priser idag kommer inte att stämma i morgon, med några få undantag. Som alla andra affärsmöjligheter gäller det att se när något är på uppgång, avvakta för att sedan slå till när priserna gått ned igen. Rince and repeat. Då kan du få till en samling som både är rolig såväl som ekonomiskt hållbar i längden. Så samla på men var tålmodig, det lönar sig i längden.

För den som är sugen att se på statistiken, skapa ett gmail-konto och meddela mig. De auktioner som kvalificerar sig i dokumentet är de som enbart innehåller det enskilda objektet, paket är för svårt att sia om vad den som bjuder egentligen bjuder på. Objektet ska vara komplett och i någorlunda gott skick.

Samlar du på rollspel? Visa upp din samling och diskutera i den nya Rollspelsgruppen på Collra.com.

Kommentera

