GTA V – Det riktiga rånet.

Ingen har väl undgått att ett av årets största, kanske ett av de största någonsin, spellanseringarna har precis gått av stapeln. Jag pratar givetvis om GTA V. När till och med Malou von Sivers sitter i 10 minuter med Josef Fares och pratar GTA, då har titeln slagit igenom på alla fronter.

Det är våld, och rån på löpande men det är inte detta jag ska tala om, då jag ännu inte hunnit spela något, utan det verkliga rånet. Rånet på oss konsumenter genomförda av GameStop och GAME.

Jag har aldrig hymlat med mitt ogillande av de stora tv- och datorspelsbutikerna GAME och GameStop. Att de fortfarande går runt är ett under. Vilka köper spel på dessa ställen? Begagnatmarknaden är hutlös, byt in ett spel för några tior – de går direkt ut i hyllan för ett gäng hundralappar.

Priserna på nya spel är marknadens absolut högsta utan konkurrens (vilket ironiskt nog är problemet). Jag hade inte tänkt köpa GTA V utan planerade att vänta tills spelet kommer till PS4/Xbox One/PC – de kommer, var så säker, R* vill bara mjölka av den för tillfället största marknaden. Men jag var svag, jag slog till och köpte spelet på MediaMarkt i Gallerian för 529:-. Men på vägen dit knatade jag in på GameStop bara för att se vad de tog för spelet.

699 kronor! Och det för den vanliga utgåvan, 749 ville de ha för Special Edition. Vem i sina sinnes fulla bruk köper ett spel för 700 kronor i dagens samhälle? 25% prisskillnad på 2 minuters gångavstånd. Jag skäms lite för att köpa det för 500, det är för mycket och det är ju inte så att de R* kommer att förlora pengar på detta direkt, frågan är vad jag skulle känt om jag köpt det för 699.

Så till er som överhuvudtaget funderar på att köpa ett spel på GAME eller GameStop, gör inte det. Använd Prisjakt eller annan prisjämförelsetjänst, de finns som appar om ni inte orkar surfa. Eller varför inte ta en rask promenad till en vettig butik.

Public service, finished.

Kommentera

