e-cigaretter: Tobaksbolagens sätt att behålla kunderna.

Under några få, idiotiska, år rökte jag faktiskt. Det är en förbannat dålig vana som vilken normalt funtad person borde sluta med. Det finns inga som helst fördelar men nackdelar så långt ögat kan nå. Nu blir jag bara irriterad på rökare på allmän plats och ibland lite ledsen, speciellt när unga friska människor står och suger på sin giftpinne och spyr ut röken på omgivningen. Detta till de stora tobaksbolagens stora nöje/profit.

Allt eftersom folk börjar fatta att det är skadligt med rökning får bolagen stora skälvan och försöker sig på något nytt – e-cigaretter. ”Samma beroendeframkallanade substanser nu utan rök!” Och som ett substitut till  andra avvänjningsmedel som plåster, tuggummi och sprej hade man säkert kunna leva med detta. Men då bolagen inte vill att folk ska sluta, då förlorar de ju sina kunder, så marknadsför dessa produkter på samma sätt som med cigaretter, om inte värre.

Coola kändisar ska stå och blossa på röda mattan. Nya, spännande smaker ska få tidigare icke-nikotinberoende att börja blossa på dessa tingestar. Man visar med fördel de riskfria faktorerna med e-cigaretter men vill inte gärna ta i den grundläggande premissen: ”Gör folk beroende av dessa så vi kan tjäna pengar”. Vilka kommer att se dessa som något att införskaffa omgående? Inte Nils 80 år, storrökare sedan början av 1900-talet – med tillhörande syrgasmask – i alla fall.

Luktfritt absolut, men fan inte skrupelfritt.

Så, nog med moralpredikan…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s